Geçmişten itibaren eğitim açısından, şnsanın arzu edilen davranışlara ulaşabilmesinin nelere bağlı olduğu öteden beri tartışılagelmiştir.

Kişinin ailesine ve topluma maddi manevi açıdan büyük faydalar sağlayacak davranış becerini küçüklükten kazanmış olmalıdır.

Çocukta davranışın ortaya çıkan bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor boyutları uzmanlarca takip edilebilmelidir. Kaynaklarının doğru tesbitiyle ileride çözüm odaklı analizler belirlenebilmelidir.

Çocukta itibar hassasiyet gerektirir çünkü ergenliğinde yetişkinliğinde istifade edecektir yaşanılanlardan...

Herhangibir davranışın ortaya çıkabilmesi için o davranışın öğrenilmesi gerekir. Varolan davranışın öğrenilirken duyulan hassasiyetlere önem verilmelidir.

Zamane özellikle çocuklar olası gereksiz gibi görünen davranışlarımızı ve etki-tepkimelerimizi yorumlaması çok farkındalıklı olmaktadır. Hoşgörü, bağlanma, sevgi, kararlılık, özgüven, başarı ve benzeri etkenler gözetilerek enerji ve fiziki boyutu değerlendirilmelidir.

  Davranışların bireyden bireye, bölgeden bölgeye, ulustan ulusa farkındalık gösterdiği bilinmelidir. Mamafih psikolojik yönden de bu çok derin incelenmelidir ki her karakteristiğin kendine özgünlüğü mevcuttur. Psikolojik olarak rahatsızlıklar çocukluk döneminde başlıyor çoğunlukla bunlardan en önemlileri öfke patlamaları veya aşırı korku gibi yoğun duygular, kilosu, fiziği veya görünüşüyle ilgili takıntılıysa, enerjisi ve motivasyonu düşükse, konsatre olmakta güçlük çekiyorsa ve benzeri bir çok faktör tepkisel çocukta itibarsızlığa sebeb olabilmektedir.

   Öncelikle ebeveynlere ve daha sonra eğitimcilere çok büyük iş düşmektedir. Çocuk üzerindeki varolan yapıcı etkenlerini doğru zamanda doğru yerde yapmalılardır. İleri derece travmatik vakalrda çocuk terapisi ve aile terapisi ihtiyacı duyulacaktır ki uzmanlara danışılması elzemdir. Çocuklarda davranışların şekillenmesinde etkili olan faktörlere teorik bir yaklaşım gerekmektedir.

  Çocuklar kısmi yaşadıkları sorunların farkında olamazlar, ihtiyaçlarını ebeveynlerine ve sosyal çevrelerine bazı duygusal ve davranışsal bilgiler iletirler bunları iletirken karşılıklı dialoglarımızın kalıcı olduğudur. Çocuklarında toplum içerisinde itibar görmek istediklerini bunu dillendiremeyip davranışlarıyla dışarıyı uyardıklarını bilmemiz ve de desteklememiz gerekmektedir.

ARAŞTIRMACI YAZAR

 VOKAN YAŞAR BERBER